Optor S.C.
Jan i Jacek Szczygieł
44-113 Gliwice,
ul. Kosmonautów 40b
NIP: 969-11-82-881

tel/fax. 032 234 27 21
tel. kom. 504 117 908
tel. kom. 607 628 744

e-mail: biuro@optor.pl

Kontakt
Zapraszamy do kontaktu z nami i skorzystania z bezpłatnej konsultacji w zakresie przyczyn zużywania się obrzeży kół i torowisk, złej jazdy mostów i wózków suwnic.

Proszę podać
e-mail lub telefon

Skontaktujemy z się
w przeciągu 48 godzin

Realizacje z ostatnich lat

Nasze realizacje z ostatnich lat to wykonane pomiary i ustawienia geometrii kół jezdnych suwnic między innymi dla takich firm jak:


ZCH POLICE - Remech Grupa Inwestycyjna

SUTCO POLSKA Sp.z.o.o

ThyssenKrupp Energostal S.A o/Poznań

Sklejka Multi S.A. Bydgoszcz

ISD Huta Częstochowa
BOT Elektrownia Bełchatów
BOT Elektrownia Opole
Rialex Kluczbork
Opoczno S.A.
Ferrostal Łabędy
ThyssenKrupp Energostal o/Warszawa 
FSO  Żerań Warszawa
ArcelorMittal Poland S.A. Walcownia Blach Grubych Batory
ArcelorMittal Poland S.A. ( Huta Cedler)
Rafako S.A Racibórz
Ryfama Rybnik
Huta Pokój – Eurokonstrukcje
Huta Pokój – Euroblacha S.A.
Huta Łabędy S.A.
Huta Katowice Dąbrowa Górnicza
Huta Łaziska
Fablok Chrzanów
Energoserwis Lubliniec
ZARMEN Sp. z o.o Zdzieszowice
Stalprodukt Bochnia
Bałtycki Terminal Kontenerowy BTC Gdynia
Złomex Kraków
Purmo Rybnik
Elektrodźwig Warszawa
Wagony Świdnica S.A.
RAFAMET S.A. Kuźnia Raciborska
Energrtyka Cieszyńska sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego w Pyskowicach
Huta Batory Sp. z o.o. Walcownia Rur.
EC Żerań Warszawa
ABB Łódź
Fabryka Pomp Powen Zabrze
Libet Łódź
KOPEX Famago Zgorzelec
Windex Holding 
Centrostal Kielce
DB Schenker
ZEC Service Wrocław
Fiat Auto Poland – Defo Tychy
SIDUS Kluczbork
Huta Cynku Miasteczko Śląskie
Powen-Wafapomp S.A.Warszawa
EURONIT Olkusz
Dozamel Wrocław
Profil Kraków
Nowomag Nowy Sącz
Złota Struga Żary
Walcownia Metali WMN Łabędy
Alstom Wrocław
HPR BUDOPOL-1 Gliwice
Arcelor Mittal Oddz.Chorzów Batory
Hydro Aluminium Chrzanów
Sta- Odlewnie Tarnowskie Góry
Huta Buczek
Budostal-4 Dąbrowa Górnicza
LB-Profile Poland
Walcownia Bruzdowa Zawiercie
Wiromet Mikołów
Remag Katowice
Dar-Pol-Stal Tarnowskie Góry
Anex Sp. z o.o. Siemianowice Śl..
Barlinek S.A. Huta Królewska
Huta Ozimek
Huta Katowice ISPAT Polska Stal
Huta Cedler ISPAT Polska Stal
Huta Bankowa
ZGH BOL-THERM Bukowno

Mostostal Kraków Oddz. Zabrze

FW JARDINI

Elektrociepłownia Będzin
PREFABET Kluczbork
RYFAMA Rybnik

 

 

Geometria kół

Prawidłową współpracę koła jezdnego suwnicy z szyną zapewni ustawienie geometrii kół jezdnych suwnicy przez naszą firmę. Ustawione przez nas zestawy kołowe po wielu latach eksploatacji wyglądają jak na rysunku - bieżnie kół i współpracujące z bieżniami powierzchnie szyn są gładkie i błyszczące, brak zużycia obrzeży kół i zużycia bocznych ścian szyn.

Źle wzajemnie względem siebie ustawione koła jezdne najeżdżają obrzeżami na szyny powodując ich zużycie i koniecznosć częstej wymiany, a szyny jezdni suwnicowej w skrajnych przypadkach już po roku eksploatacji wyglądają jak na rysunku, nawet przy zastosowaniu nowoczesnego systemu elastycznego mocowania szyn. Podczas jazdy suwnicy o złej geometrii kół charakterystyczne są trzaski wynikające z poprzecznych przemieszczeń kół. Na bieżniach kół często występują łuszczenia.

Problem zużywania się kół jezdnych i szyn jezdni podsuwnicowych jest powszechnie znany i dotyczy większości zainstalowanych suwnic. Użytkownicy szukają przyczyn powstawania tych zjawisk w samej jezdni podsuwnicowej, ponosząc duże koszty rektyfikacji jezdni podsuwnicowych i koszty wymiany szyn. Mamy podstawy twierdzić, że to nie jezdnia, lecz złe ustawienie geometrii kół jezdnych suwnicy (brak wzajemnej równoległości osi wszystkich kół) powoduje zużycie kół i stopniową degradację podtorza (szyny, belki, słupy).
Efektem tej sytuacji jest kosztowna wymiana kół i torowisk nieuchronnie połączona z przestojami.

Dalszym procesem następstw złej geometrii kół mniej postrzeganym przez użytkowników jest przeciążanie łańcucha napędowego (sprzęgła, przekładnie, silniki), odkształcanie i pękanie ustrojów nośnych suwnic, luzowanie stalowych belek podtorza i luzowanie słupów w miejscu posadowienia na fundamentach. Towarzyszącym często zjawiskiem podczas pracy suwnicy ze złą geometrią kół jest występowanie hałasu objawiające się trzaskami wynikającymi z poprzecznego przemieszczania się bieżni kół po szynach i naprężeń w całej konstrukcji jezdni i podtorzy.


Opisane obserwacje zjawisk wynikają z wieloletniego doświadczenia, a także śledzenie publikacji krajowych i zagranicznych zapoczątkowały opracowanie naszego sposobu pomiarów i ustawienia geometrii kół jezdnych mostów i wózków suwnic. Opracowany przez nas sposób chroniony jest patentem od 1996 roku.

 

Zdjęcie koła po dwóch latach od ustawienia.

 

Zdjęcie koła po czterech latach od ustawienia.

 

Zdjęcie koła po trzech latach od ustawienia.

 

Zdjęcie koła po sześciu latach od ustawienia.

 

 

 

Zdjęcia kół z nie ustawianą geometrią z okresem pracy od dwóch miesięcy do dwóch lat.